Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Oplatí sa veriť v Boha? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Ak sa ti to oplatí, tak je všetko v poriadku. :-)
 
Hodnoť

jasne že oplatí..

veríš, lebo ti to tak vyhovuje,
bez ohľadu na realitu,
pretože dôsledky takéhoto podľahnutia sa neprejavia hneď..

snáď sa už stredovek nevráti,
ale ako viera v BOHA dokáže ničiť životy si môžeš pozrieť
na kauzách s pedofilnými kňazmi, alebo čo stvára iSiS a hard islam..

tak pomodli sa za tie zneužité deti,
ktoré sa z toho len tak nedostanú,
ale keďže BOh to tak chcel,
tak asi to boli reinkarnovaný príslušníci SS,
alebo samotný knazi zo stredoveku..

nie nieje mi ta ľúto, ani toho čo stvorí tvoja generácia veriacich,
teda to sme už videli a vidíme,
ale to, že sa nevieme pohnúť od teismu k niečomu zmysluplnejšiemu,
lebo ani ateizmus nieje pravé orechové pre 70% populácie...

viacej v mojom blogu Zmysel ŽiVOTA 2m
a áno, veriaci robia aj dobré veci, o tom žiadna,
len je to ako mať v rukách lietadlo, ale jazdiť ním len po hlinených cestách,
lebo si myslíme, že je to kôň.)
 

 

To zlé čo sa deje na svete, nie je Božia vôľa, ale dôsledok ľudskej zloby.
Ľudia majú slobodnú vôľu a sami sa rozhodujú čo budú robiť.
To, že ubližujú iným nie je vina Boha, ale ich zvrátenosti.

Boh miluje človeka, dal za každého z nás to najcennejšie čo mal, svojho Syna, Ježiša Krista.
Otvoril nám tým dvere do večnosti s ním.

To, že ľudia robia a robili zlé veci v mene Boha, nemá s podstatou Boha nič spoločné.
Boh nechce, aby boli deti zneužívané, ľudia mučení... Nikdy to nebola jeho vôľa.
 

ako vieš čo BOH môže a chce a dal nám?

ale BOH mohol tomu zlu zabrániť,
a kedže je vševediaci, tak musel vedieť, že ak dá ľudom slobodnú vôľu,
tak na to doplatia hlavne nevinný..

..tak či onak, aspoň sa pomodlím za tvoju dušu, aby nepodľahla danajskému daru, ktorý máš od BOHA:)
 

Ľudia majú slobodnú vôľu?

Ako si na to prišiel?

Veď napr. Jób. Boh dovolil Satanovi ho skúšať. Jednou zo skúšok bolo, že prišli Sabejci a zmasakrovali Jóbových pastierov a stáda. Potom Chaldejci urobili na inom mieste to isté.

Otázka znie: Mali Chaldejci a Sabejci slobodnú vôľu? Ako prišli k tomu, že boli so súhlasom Boha zneužití na zlý skutok?

Okrem toho boli pobité Jóbove deti. Opäť, mali tie deti slobodnú vôľu? A ak aj áno, záviselo niečo od ich slobodnej vôle?
 

 

Chaldejci i Sabejci slobodnu volu mali. Kludne sa nemuseli na ten masaker vybrat. A Satan by mal problem.
Nebol to Boh , kto o Jobovej viere pochyboval. Bol to Satan,ktory sice videl Boha z tvare do tvare,ale i tak mal tu drzost skusat to na neho cez jeho stvorenstvo. Tento stav trva.
K Jobovym detom sa nechcem vyjadrovat. Ako krestan vyznavam , ze "V Panovych ociach ma velku cenu smrt jeho svatych."
 

Satan by mal problém? :-DDDD

Odkiaľ vieš? A tých dvoch sluhov, ktorí prežili, aby mohli Jóbovi oznámiť čo sa stalo, tých Chaldejci a Sabejci ušetrili zo slobodnej vôle alebo Boh nejakého z ich zmanipuloval?

Satan bol obľúbeným synom Boha a Boh s ním uzavrel stávku ako rovný s rovným, na škodu ľudí, ktorí sa previnili len tým, že sa týmto dvom priplietli do cesty.

A keď Boh zatvrdzoval faraónovi srdce, a faraón by sa nenechal zatvrdiť, tak by mal problém Boh?

Jóbove deti boli komparz. Nielenže podľa autora knihy Jób nemali slobodnú vôľu, u nich sa nepočítalo s nijakou vôľou. Vôľu v celom príbehu mal iba Jób a jeho pár priateľov.

BTW, v čase napísania knihy Jób ešte Židia v posmrtný život neverili. Odmenou Jóba nebol blažený posmrtný život, ale obyčajné pozemské bohatstvo - viac tiav, viac sluhov, nové deti kus za kus. Ohľadom detí nemal slobodnú vôľu ani Jób, musel sa tešiť z tých náhradných...
 

 

Viera v posmrtny zivot je v judaizme pritomna od zaciatku i ked v urcitych obdobiach sa na nu nekladol az tajy doraz. Rovnako nie vsetky judaisticke vetvy mali rovnaky nazor na nu./vid saducei versus farizeji/
Viera v posmrtny zivot spociva v judaizme v nadeji na prichod Mesiasa kedy kazdy dostane urcity podiel na zivote noveho veku- nie rovnaky , lez podla zasluh.
V judaizme je dost vyjadreni na zjednotenie sa so svojimi predkami v posmrtnom zivote.
Nuz vyjadrovanie clena pastierskeho kmena spred tisicroci bolo trochu ine,ako nase. Ale to vy viete pan profesor...
 

to, že sa na vieru v posmrtný život

"nekládol až taký dôraz" je dosť silným dôkazom, že mu dávni židia pripisovali len malú dôležitosť. A to preto, lebo od neho nečakali ani nič dobré, ani žiadne večné muky.

Názor starých Grékov či Rimanov bol napr. taký, že všetky duše, aj hrdinov, aj ľudí podpriemerných a nie práve dobrých, pôjdu do podsvetia. Až na pár výnimiek - najväčší hrdinovia do Elysea, pre pár zvlášť odporných padúchov bohovia vybrali trest (Tantalos, Syzifos, Damokles). V podsvetí čakala ostatných večná nuda a smútok.

Starí Izraeliti boli ešte materialistickejší ako Gréci. Ich predstava bola, že duše mŕtvych predkov zotrvávajú v okolí hrobu a že snáď nejako svet živých vnímajú. Spojenie "byť pripočítaný k predkom" bolo len eufemizmom pre smrť a pohreb.

Okrem toho existoval určitý rozdiel medzi oficiálnou vierou prezentovanou v Biblii a poverami obyčajných ľudí - tí boli viac ovplyvnení názormi napr. Grékov (kultúrnou veľmocou antického sveta). Aj Ježišovo učenie, aj učenie farizejov (Ježiš asi vyšiel z nich) bolo ovplyvnené Grékmi, Rimanmi a Egypťanmi.

Ale pôvodná oficiálna židovská viera, prezentovaná v neskorých časoch saducejmi, bola veľmi materialistická. Boh Mojžišovi porozprával všeličo, ale ani raz nič o nejakom nebi a pekle. Vo svojich prikázaniach sa Boh porušovateľom nikdy nevyhráža peklom (a nesľubuje nebo), vždy sa vyhráža fyzickými trestmi (smrť, choroba, bezdetnosť, fyzické trestanie potomkov do štvrtého pokolenia, ...) a sľubuje fyzické odmeny (dlhý život, bohatstvo, množstvo potomkov).

Kazateľ 9:4Lebo tomu, kto ešte patrí medzi živých, ostáva nádej, lebo lepší je živý pes ako mŕtvy lev.

5Lebo živí vedia, že umrú, ale mŕtvi nič nevedia, a nemôžu očakávať odmenu, lebo ich pamiatka je zabudnutá.

6Aj ich láska, aj ich nenávisť a žiarlivosť zanikla a nemajú už podiel na ničom, čo sa deje pod slnkom.

9Užívaj život so ženou, ktorú miluješ, po všetky dni svojho pominuteľného života; po všetky dni svojej márnosti, ktoré ti dal Boh pod slnkom, lebo to je tvoj podiel zo života pri tvojej námahe, ktorou sa umáraš pod slnkom.

10Rob všetko zo svojej sily, čo môže tvoja ruka urobiť, lebo v záhrobí, do ktorého sa uberáš, niet práce ani myšlienky, ani poznania, ani múdrosti.

Na záver perlička z príbehu o kráľovi Dávidovi: keď sa Dávidov predchodca Saul dostal do úzkych, rozhodol sa opýtať na svoju budúcnosť už mŕtveho proroka Samuela. Navštívil kvôli tomu čarodejnicu (!) a tá mu vyvolala ducha mŕtveho Samuela z PODSVETIA. Toto je prvá zmienka o posmrtnom živote v Biblii a nie je náhoda, že sa spája s protizákonným čarodejníctvom a gréckym podsvetím.

Ad "vyjadrovanie člena pastierskeho kmeňa" - mnohé z tých vyjadrení sú zapísané ako priama reč Boha. Ak sú vymyslené, nebude náhodou celý Boh vymyslený?
 

na margo

K výroku "To zlé čo sa deje na svete, nie je Božia vôľa, ale dôsledok ľudskej zloby." Platí aj na hurikány, zemetrasenia, tsunami či epidémie smrteľných chorôb? A ak (aj) človek človeku môže vedome urobiť niečo zlé, smeroval by som otázku na hlavného konštruktéra (ak chcete, Stvoriteľa). Boh mal vo svojej všemohúcnosti možnosť, stvoriť také dokonalé bytosti (povedzme anjelov), že by vôbec neboli schopní robiť komukoľvek zle. Prečo namiesto toho stvoril nedokonalých, hriešnych a chybujúcich či zlyhávajúcich ĽUDÍ? Aby mohol sledovať, či sa chovajú podľa jeho predpokladov, a trestať ich za zlé činy? Ale potom nesie časť zodpovednosti za svoje nedokonalé výtvory. Navyše, ak je vševedúci, vedel chovanie svojich výtvorov predvídať do ľubovoľne ďalekej budúcnosti. Chcel si len experimentálne overiť svoju vševedúcosť, či sa predsa občas nezmýli? (starozákonný Boh sa podľa všetkého tak naštval kvôli nedokonalosti výtvoru Človek verzia 1.1, že sa rozhodol celú sériu výrobkov zlikvidovať utopením, okrem jedinca menom Noe a jeho rodiny)

Do podobnej splete logických záhad sa vieme zamotať, hodne hlboko. Pritom jednoduché riešenie je prijať predpoklad, že Boh (prinajmenšom s takými atribútmi, aké uňho predpokladáme) neexistuje.

OK, nadnes 3/3
 

ak je boh

vsemocny a vsevediaci, nie je logicky mozne aby sa dialo cokolvek co nie je jeho vola
 

 

Ja v tom nevidím žiaden logický problém. To je ako povedať, že Usain Bolt musí každých 100 metrov, ktoré v živote prejde, prejsť v najrýchlejšom čase spomedzi všetkých ľudí, pretože je držiteľom svetového rekordu. Môcť a chcieť sú dve rozdielne veci, aspoň tak mi hovorí logika.
 

ani sa nedivim

ze ty nevidis logicky problem.

Usain Bolt ma byt akoze analogia niekoho vsevediaceho a vsemocneho ?
 

 

Wau, ťažký burn...

Pôjdem pomalšie: to, že Boh je vševediaci a všemohúci neznamená, že všetko, čo sa deje, je jeho vôľa. Prečo? Pretože (parafrázujem bibliu) dal ľuďom (a anjelom) slobodnú vôľu a teda vo svete sa logicky dejú aj veci, ktoré nie sú jeho vôľou.

Vyhlásenie, že keďže je Boh všemohúci a vševediaci logicky neimplikuje, že všetko, čo sa deje, je jeho vôľa. Opäť - môcť a robiť sú dve rozdielne veci. Preto parafráza s Usainom Boltom - to, že je schopný zabehnúť 100m za 9.58 neznamená, že každých sto metrov prekoná pod 10s. Opäť rozdiel medzi môcť (teda byť schopný) a chcieť/ resp skutočne robiť.

To vaše vyhlásenie logicky znamená, že o všetkom, čo sa vo vesmíre deje, Boh vie (pretože je vševediaci) a že by technicky mohol kedykoľvek a akokoľvek zasiahnuť (všemohúcnosť). Prečo sa tak nedeje je na ďalšiu debatu.
 

ak nechce

zasiahnut a zariadit tak aby sa diala jeho vola, potom nechce aby sa diala jeho vola.
co je prave ta logicka kontradikcia.

ak dal ludom slobodnu volu a zaroven je vsevediaci (co samo osebe je logicky nezmysel. ak vie ako za budem rozhodovat, potom ja nemam slobodnu volu sa rozhodovat inak), potom pri "odovzdavani" slobodnej vole vedel co z toho bude .
A zjavne s tym nema problem. teda to co sa deje je v sulade s tym co chce aby sa dialo.
 

 

Čiže ak nechce, aby sa diala jeho vôľa, potom sa teda deje presne to, čo chce a teda sa deje jeho vôľa? Trochu sofizma, či? Čo ak sa nedeje to, čo chce a predsa nezasiahne, pretože rešpektuje slobodnú vôľu? To je potom čo?

S druhým odsekom absolútne nesúhlasím. Vedieť o niečom ešte neznamená, že sa to nedeje nezávisle na tvojej vôli. Keď pustíš teenagera prvýkrát na chatu so spolužiakmi, tak môžeš s veľkou pravdepodobnosťou prepdpokladať, že skúsi alkohol a cigarety. Znamená to teda, že si ho k tomu naviedol, alebo to bol tvoj plán? Nie. Tvojím rozhodnutím bolo len pustiť ho na tú chatu, alkohol sa rozhodol adolescent vyskúšať sám. To, že si situáciu mohol predpokladať (alebo o nej vedieť) neznamená, že jeho slobodné rozhodnutie sa tvojou vedomosťou mení na akýsi predestinovaný akt. To je nezmysel. Púšťaš dieťa na chatu s tým, že si ho snáď dobre vychoval, že bude rozumný a že sa ti nevráti domov ako potenciálny tuhý fajčiar a alkoholik.

Všeho všudy sa vraciam k rozdielu medzi môcť/vedieť a aktívne zasahovať. Plus ako si môžete/môžeme byť istý/í, že u Boha existuje exaktný plán pre celý vesmír a všetko v ňom, čo je zásadná prerekvizita k teórii, že aj pri jeho nečinnosti (teda momentoch, keď aktívne nezasahuje do diania) sa vlastne deje jeho vôľa (práve preto do diania nezasahuje) a preto je vlastne spokojný s tým, čo sa deje a ako to tu vyzerá? Opäť - argument, že Boh vie ako to celé skončí, resp že je všemohúci, neznamená, že sa vo svete nedejú veci vymykajúce sa jeho vôli - teda, že existujú entity so slobodnou vôľou, ktoré si univerzum pretvárajú “na svoj obraz”.
 

ak sa nedeje

co chce (napriklad preto ze respektuje slobodnu volu), potom sa deje to co chce (aplikacia slobodnej vole, ktoru subjektivne uprednostnil pred "tym co nechce")
ano, skratka logicky nezmysel. preto pisem ze taka situacia nie je logicky mozna.

bavime sa o "viem" , teda 100% na pravdepodobnost, ziadne ze "asi", ani "pravdepodobne", dokonca ani "extremne pravdepodobne"

ak budes s istotou vediet ze sa ti dieta na chate opije tak sa proste opije a nema na vyber.

nemusi to byt (explicitne) tvoj plan, ale ak *vies*, tak to vies na zaklade platnosti nejakeho striktneho pravidla ktore nepovoluje vynimku (pravidlo samotne mozes ale nemusis poznat)

o existencii slobodnej vole sa da usesne pochybovat (dnesny podcast https://tech.sme.sk/c/22070238...).
navyse, vlastne ani nevieme co by to ta slobodna vola mala byt, nevieme ako ju u subjektu detekovat (ako zistis ci ma mraves, delfin, strom alebo kamen slobodnu volu? mas dokonca problem to zistit u seba sameho).

je v zasade jedno ci boh ma exaktny plan a kazda udalost je presne determinovana.
moje tvrdenie na zaciatku tejto vetvy platibez ohladu na to.
 

 

Ok, we’ll have to agree to disagree. Prečítal som si váš príspevok raz, druhýkrát sa mi vážne nechce. Som si ale celkom istý, že ste v podstate neakceptovali nič z môjho posledného príspevku.

Vďaka za diskusiu. Stačilo.
 

 

Oprava:

Nereflektovali (nie neakceptovali).
 
Hodnoť

viera v Boha

nema,a nic spolocne s chodenim do kostola a nejakou cirkvou
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Pavel Sibyla: Ako sa znásilňujú štatistiky nezamestnanosti za Matoviča 28
  2. Adam Puškár: Obec Marianka varuje Stupavu pred výstavbou projektu Habánky 26
  3. Peter Kollega: Som zločinec a nechcem aby ma riešila Ficova kurtizána a Čižnár-Gašparovičovi protežanti 19
  4. Peter Kollega: Papalášstvo od Mečiara po Beblavého 18
  5. Anton Kovalčík: Štyria jazdci apokalypsy... na webe. 14
  6. Mišo Šesták: Ako známy rómsky muzikant zhudobnil vypálenie Lučenca ruskou armádou 13
  7. Dominika Dongova: Kňaz, jeho slová a ja.. 11
  8. Věra Tepličková: Kapitáne, kam s tou lodí? Nevlečte ji do poschodí, 10
  9. Jozef Sitko: Ficov zákon o teple „okradol“ veľa domácností 9
  10. Jaroslav Čačko: Pozor na životnú poistku, ktorá je výhodnejšia len na prvý pohľad! 8

Rebríčky článkov


  1. Naďa Mitanová: Neodoslané listy, pozabudnuté sny, záhrady zarastené burinou...
  2. Richard Gajarský: Šialené komentáre k článkom.
  3. Stanislav Martinčko: Excelentný Rašiho plán na Koronu!
  4. Olívia Lacenová: Bitcoin si razí cestu nahor. Prekonal trojročné maximá
  5. Peter Biščo: Pán premiér, je nevyhnutné odložiť plienky a ...
  6. Nikola Ivanov: 10 častých chýb pri investovaní
  7. Peter Žiak: Mao-Tovič - za 9 mesiacov tam, kde Fico za 12 rokov ...
  8. Miroslav Binčík: Deti, kto sa nezmestí na javisko, pôjde do sakristie
  9. Dušan Seberíni: Bájka o besnom kocúrovi
  10. Miriam Studeničová: Nepokoj duše


Už ste čítali?